lørdag 26. mars 2011

"Parfymefrie" produkter


En ivrig ung dame vil selge meg helt trygge Aloe Vera produkter.
-Forever Living Products er 100% trygt, inneholder ingen parfymer, parabener eller noe annet det går an å reagere på, blir jeg fortalt.




Bilde er hentet herfra (Selger i linken har ikke noe med min erfaring å gjøre.)


- Dette er akkurat noe for deg, påstår den unge damen utenfor.
- Ja, men jeg tåler heller ikke naturlige parfymer av eteriske oljer, ekstrakter av krydder, blomster, urter eller annet. Det må være helt duftnøytralt, svarer jeg.
- Åh så ille det må være for deg å ha det sånn, men da kan jeg med glede fortelle deg at det er nettopp disse produktene som vil passe for deg, fortsetter damen og smiler håpefullt mot meg.

Jeg får låne en bag, full av produkter, som jeg åpner når jeg er for meg selv. Parfymeluktene brer seg og kjennes lang veg. Svie og krible starter snart i luftveiene. Hosten blir etterhvert en del av det. Det er bare å skru igjen korkene før reaksjonene tiltar.
Under innholdsfortegnelsen står det på alle produktene: "Parfum".

Jeg sender damen en mail.

- Det er jo parfymer i produktene, og jeg reagerer på dem, forteller jeg.
- Åh, beklager så mye, men vi har bare dufter fremstilt av helt naturlige råvarer. Derfor er det ikke parfymer i våre produkter, svarer damen.
- Men det står jo at produktene inneholder parfyme, svarer jeg.
- Neida, for de er jo helt naturlig fremstilt, svarer damen.

Jeg har altså opplevd det igjen! Mine pårørende har opplevd det tidligere.
Slik har også personell på apotek, hudpleieklinikker og Vita påstått at sterkt luktende produkter er heelt parfymefrie, fordi det jo bare er naturlige dufter.

Hvordan skal vi klare å holde oss unna det vi ikke tåler når vi får slik informasjon?
Hvordan skal de rundt oss, som prøver å ta hensyn til oss, og som gjerne handler inn for oss, kunne vite med en slik informasjon?

Jeg har kun en bønn: Fortell oss hva som er i produktene så vi i det minste kan vite hva vi bør passe oss for og ikke!

Er naturlige parfymer så mye bedre enn kjemiske parfymer? Disse studiene viser noe annet.

www.inneklima.com har mye relevant stoff. Naturlige parfymer problematiseres her.
Også her problematiseres naturprodukter som er tatt ut av sitt naturlige miljø.
Se også:
Dagens Medisin: Giftig velvære...
Naturlig parfume giver allergi
GÅ HJEM OG KYSS DIN KVARDAG. Helge Torvund